OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
W MAKOWIE MAZOWIECKIM
na rok szkolny 2021/2022
dla Przedszkoli, Szkół i Placówek z terenu działania Poradni
O możliwości korzystania z poszczególnych form przez szkoły i placówki decydować będzie kolejność pisemnych zgłoszeń.
Działalność diagnostyczna
Diagnoza psychologiczno – pedagogiczno – logopedyczna prowadzona jest na wniosek rodziców / prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia po ustaleniu terminu wizyty.
Wykonywane diagnozy:
- diagnoza psychologiczna indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci i młodzieży,
- diagnoza pedagogiczna poziomu wiadomości i umiejętności szkolnych,
- diagnoza logopedyczna,
- mapa mózgu - badanie funkcjonalne z zaleceniami do wykonywania treningów metodą EEG Biofeedback,
- diagnoza dojrzałości szkolnej,
- diagnoza ryzyka dysleksji,
- diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się,
- ustalenie formuły lateralizacji,
- diagnoza przyczyn trudności wychowawczych,
- diagnoza przyczyn problemów emocjonalnych,
- diagnoza predyspozycji zawodowych,
- przesiewowe badanie słuchu (po indywidulanym ustaleniu przez rodziców terminu badania).
W celu wykonania diagnozy psychologiczno – pedagogiczno – logopedycznej należy zgłosić się do Poradni z następującą dokumentacją:
- numer PESEL dziecka,
- opinia od nauczyciela, wychowawcy, specjalisty udzielającego pomocy psychologiczno– pedagogicznej w przedszkolu / szkole,
- informacja na temat dotychczas udzielanej w szkole pomocy psychologiczno– pedagogicznej wraz z oceną jej efektywności,
- zeszyty, wytwory dziecka,
- książeczka zdrowia dziecka (konieczne w przypadku dzieci młodszych, do lat 6),
- wyniki badań i obserwacji psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznychi lekarskich (jeśli dziecko było diagnozowane w innej placówce),
- zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka w przypadku rozpoznania choroby przewlekłej,
- zaświadczenie lekarskie w celu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych i opiniio potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Pomoc postdiagnostyczna dla dzieci i młodzieży
Wydawanie orzeczeń i opinii na pisemny wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka lub pełnoletniego ucznia.
ORZECZENIA:
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży:
- słabowidzących
- niewidomych
- słabosłyszących
- niesłyszących
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych dla dzieci i młodzieżyz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
OPINIE:
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Opinia w sprawie wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej.
- Opinia w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego.
- Opinia w sprawie spełniania obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust.3 ustawyo systemie oświaty, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym zorganizowanymw szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
- Opinia w sprawie zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego.
- Opinia w sprawie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.
- Opinia w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Opinia w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się.
- Opinia w sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
- Opinia w sprawie udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonania określonej pracy lub nauki zawodu.
- Opinia w sprawie braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracylub innych zajęć zarobkowych.
- Opinia w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno- pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej.
- Inna opinia związana z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
Oferta
indywidualnej/grupowej pomocy postdiagnostycznej
dla dzieci i młodzieży
prowadzona przez psychologa, pedagoga, logopedę w Poradni
- Terapia pedagogiczna dla dzieci i młodzieży z dysleksją rozwojową.
- Indywidualne zajęcia korekcyjno - kompensacyjne dla dzieci.
- Terapia logopedyczna.
- Psychoterapia
- Terapia tyflopedagogiczna.
- Terapia psychologiczna dzieci i młodzieży.
- Terapia metodą EEG Biofeedback.
- Porady edukacyjno – zawodowe.
- „Terapia ręki”.
- Trening Umiejętności Społecznych (po zebraniu się grupy).
- Indywidualny trening centralnego przetwarzania słuchowego oraz funkcji słuchowo-językowych.
- Mediacje
Oferta zajęć grupowych dla dzieci i młodzieży
Zajęcia organizowane są na terenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych po ustaleniu terminów i tematów wynikających z potrzeb przedszkoli, szkół.
Tematyka zajęć:
- Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci.
- Zajęcia integracyjno - adaptacyjne.
- Techniki efektywnego uczenia się.
- „Porusz umysł”, czyli ćwiczenia koncentracji uwagi.
- „Jak sobie radzić ze stresem?”
- „Czy nadajesz się na przyjaciela? Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?”
- „Garść radości, szczypta złości” – zabawy i ćwiczenia pomagające zrozumieć i oswoić emocje dzieci.
- „Bajkoterapia” – zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem bajek dla dzieci.
- Asertywność jako ważna umiejętność społeczna- warsztaty profilaktyczne.
- Wzmacnianie wartości nauki.
- „Lubię siebie” wzmacnianie poczucia własnej wartości i szukanie swoich mocnych stron.
- Zapobieganie niewłaściwym zachowaniom, wzmacnianie pozytywnych form postępowania.
- Podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Kształtowanie umiejętności asertywnego zachowania i dokonywania odpowiedzialnych decyzji wobec propozycji zachowań ryzykownych.
- Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej.
- Tolerancja- ważna umiejętność funkcjonowania społecznego.
- Metody uczenia się- trening zapamiętywania.
- Zajęcia psychoedukacyjne – uzależnienia od telefonów komórkowych i portali społecznościowych.
- Doradztwo zawodowe.
Oferta dla rodziców i nauczycieli
Zajęcia (z terminami określonymi wg zgłoszeń) prowadzone na terenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych oraz Poradni w formie warsztatów, prelekcji, porad i konsultacji.
- Szkoła dla Rodziców i Wychowawców (po zebraniu się grupy).
- Grupa Wsparcia dla Rodziców dzieci ze spektrum autyzmu.
- Sieć Współpracy dla nauczycieli współorganizujących proces kształcenia.
- Sieć Współpracy pedagogów i psychologów szkolnych.
- Sieć Współpracy dla Szkolnych Doradców Zawodowych.
- Prawidłowy rozwój mowy wyznacznikiem osiągnięcia przez dziecko dojrzałości szkolnej.
- Najczęściej występujące zaburzenia wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Norma czy zaburzenie? Kalendarium rozwoju mowy dziecka przedszkolnego.
- Pokaż, jak oddychasz, jak połykasz, a powiem ci, jak mówisz.
- Jak na co dzień można stymulować rozwój mowy swojego dziecka?
- Przyczyny, skutki i zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
- Dojrzałość szkolna dziecka warunkiem przyszłych sukcesów szkolnych i pozaszkolnych dziecka.
- Ryzyko dysleksji rozwojowej.
- Adaptacja dziecka 3- i 4- letniego w przedszkolu.
- Jak efektywnie pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej?
- Potrzeby psychiczne uczniów w młodszym wieku szkolnym.
- Stymulowanie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
- Aktywność twórcza dzieci w wieku przedszkolnym.
- Komunikacja uczeń – nauczyciel – rodzic.
- „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały…”, czyli o tym, jak poprawić komunikacjęz dzieckiem.
- Rola rodziny w zapobieganiu zaburzeniom zachowania młodzieży.
- Wpływ telewizji, internetu na rozwój dziecka.
- „Młodość bez …” - alkoholu, dopalaczy, narkotyków.
- Motywowanie dziecka do nauki szkolnej – rola rodziców.
- Mama, tata i dziecko, czyli o tym, jak stymulować rozwój dziecka i nie być tabletowym rodzicem.
- Gry i zabawy rozwijające mowę małego dziecka.
- Dziecko niepełnosprawne w szkole ogólnodostępnej.
- Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach wydawanych przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
- Opracowywanie IPET-u dostosowanego do potrzeb ucznia z niepełnosprawnością zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
- Jak pomóc dziecku w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej?
- Dziecko z afazją w przedszkolu i w szkole.
Zaplanowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w celu poprawy jakości pracy w zakresie:
- realizacji polityki oświatowej państwa,
- rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczanii wychowania,
- planowania form wspomagania.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
- pomoc w zdiagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły,
- ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokajania ich potrzeb,
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
- wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Istnieje możliwość zorganizowania zajęć nieuwzględnionych w ofercie Poradni.
ZGŁOSZENIA
Zapotrzebowanie na zajęcia oferowane przez Poradnię prosimy kierować pisemnie na adres:
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna
w Makowie Mazowieckim
ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 3
06 – 200 Maków Mazowiecki
tel./fax 29 71 71 501
www.poradnia-makow.pl
e-mail: biuro@poradnia-makow.pl
Zapraszamy do współpracy