Dla Rodziców

 

 Czytajmy dzieciom

Czytajmy dzieciom

 

Wszyscy chcemy, by nasze dzieci wyrosły na  mądrych, szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób. Czytajmy dzieciom. Dzieci bardzo lubią, gdy im się głośno czyta. Czują się wtedy ważne, kochane i coraz mądrzejsze.

            Codzienne czytanie rozwija język, wzbogaca słownictwo, uczy umiejętności mówienia i słuchania, doskonali pamięć, kształtuje wrażliwość moralną dziecka. Uczy myślenia, jest drogą do wiedzy i wykształcenia. Pomaga w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie. Czytając dziecku codziennie, zbudujemy trwałe skojarzenia czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi. Czytanie dziecku od najmłodszych lat rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga zrozumieć siebie i innych. Wspólne głośne czytanie z dzieckiem – uczniem pomaga mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. Uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie czynimy starań, by czytanie stało się dla nich przyjemnością i potrzebą. Wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem, przykrością, nudą. Dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji. Badania naukowe wskazują szkodliwość nadmiernego oglądania telewizji. Telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi, wiele programów wywołuje agresję oraz znieczula na przemoc. Aby dziecko nauczyło się w mądry i umiarkowany sposób korzystać z telewizji, w najmłodszym wieku powinno otrzymać alternatywę innej, atrakcyjnej formy spędzania czasu – czytania bajek, książek przez rodziców.

            Rodzice! Od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka. Bez względu na sytuację rodzinną, finansową, czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by Wasze dziecko było szczęśliwe, odnosiło sukcesy w szkole i w życiu, codziennie czytajcie mu głośno przez 20 minut. Nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom. Książki można wypożyczać z biblioteki, od znajomych. Nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swojego dziecka. To dobre zajęcie dla zabieganych rodziców, którzy mają mało czasu dla swoich dzieci i nie zawsze wiedzą, jak go wypełnić.

 

Zalety głośnego czytania dzieciom:

1.Buduje mocną więź między dorosłymi i dzieckiem.

2.Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.

3.Stymuluje rozwój mózgu.

4.Przynosi ogromną wiedzę ogólną, rozbudowuje słownictwo.

5.Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.

6. Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.

7. Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.

8. Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne.

9. Buduje samouznanie – dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne.

10. Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i poprawnym pisaniu.

11. Chroni przed uzależnieniem od telewizji, gier komputerowych.

12. Uczy nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.

13. Kształtuje nawyk czytania na całe życie.

14. Jest najlepszą inwestycją w przyszłość dziecka.

 

 

Propozycje książek dla dzieci w poszczególnych grupach wiekowych:

Wiek 0-4

1. Marta Bogdanowicz /opracowanie/ - Rymowanki – przytulanki.

2. Paulette Bouregeois, Brenda Clark – seria o Franklinie.

3. Jan Brzechwa – Wiersze i bajki.

4. Dorota Gellner – Bajeczki.

5. Czesław janczarski – Miś Uszatek, Wędrówki Misia Uszatka.

6. Hanna Łochocka – O wróbelku Elemelku.

7. Beata ostrowiecka – Lulaki, Pan Czekolada i przedszkole.

8. Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci.

9. Josef Czapek – Opowieści o piesku i kotce.

10. Astrid Lindgren – Ja też chcę mieć rodzeństwo.

11. Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham.

12. Seria książeczek „Poczytaj mi mamo”

 

Wiek 4-6

1. Hans Christian Andersen – Brzydkie kaczątko, Dziewczynka z zapałkami, Calineczka.

2. Klasyczne bajki dla dzieci, takie jak: Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Czerwony kapturek, Tomcio Paluszek, Królewna Śnieżka, o rybaki u złotej rybce.

3. Zbiory baśni i bajek – baśnie świata, baśnie polskie.

4. Krystyna Siesicka – Idzie Jaś.

5. Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka.

6. Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki.

7. Hugh Loftnig – Seria o Doktorze Dolittle.

8. Astrid Lindgren – seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smolandii.

9. Wanda Chotomska – Wiersze Pięciopsiaczki.

10. Carlo Collodi – Pinokio.

11. Zofia Rogoszówna – Dzieci pana Majstra.

 

Wiek 6-8

1.Marcin Brykczyński – Ni pies, ni wydra.

2. Jan Brzechwa – Pchła Szchrajka, Szelmostwa Lisa Witalisa, Akademia Pana Kleksa.

3. Tove Jonsson – Seria o Muminkach.

4. Astrid Lingren – Dzieci z Bullerbyn, Mio, mój Misio.

5. Anna Sójka – Czytam od A do Z.

6. Mira Lobbe – Babcia na jabłoni.

7. F. Hodgson Burnett – Mała Księżniczka.

8. P. Wojciechowski – Z kufra pana Pompuła.

9. Anne – Cath Westly – Sekret Taty i ciężarówka.

10. J. Whybrow – Księga straszliwej niegrzeczności.

11. Klasyczne bajki i baśnie dla dzieci – H. CH. Andersena, Braci Grimm, M. Konopnickiej.

 

 

Opracowanie: Hanna Moniuszko-Stępień