WPŁYW NIEDOWIDZENIA NA FUNKCJONOWANIE DZIECKA/UCZNIA
 
            Wzrok jest podstawowym sposobem zdobywania przez człowieka wiedzy o otaczającym go świecie.  Około 85 % informacji zdobytych niewerbalnie przyswajamy obserwując otoczenie, 11 % za  pomocą słuchu, 3,5 % - węchu, 1,5 % - dotyku, 1 % - smaku i innych. (Źródło: COST219).
Wzrok jest zmysłem, który odgrywa istotną rolę w życiu codziennym oraz funkcjonowaniu szkolnym/przedszkolnym dziecka lub ucznia.
 
Wśród przyczyn niedowidzenia wyróżnić należy:
	- wadliwą budowę lub wadliwe funkcjonowanie oka, spowodowane czynnikami wrodzonymi (działające w okresie płodowym) lub nabytymi, jako skutek różnych chorób ogólnych (cukrzyca, gruźlica) i chorób oczu;
 
	- choroby centralnego układu nerwowego (guz mózgu, zapalenie opon mózgowych i mózgu);
 
	- niewłaściwą dietę (brak lub niedobór witaminy A);
 
	- urazy i wypadki.
 
 
 
 Dziecko z dysfunkcją w obrębie narządu  wzroku charakteryzuje  poważnie obniżona ostrość wzroku lub ograniczenie pola widzenia, zaburzenia akomodacji, światłowstręt, oczopląs, czasami zaburzenie w rozpoznawaniu barw. Oznacza to, że zmysł wzroku utrzymuje u nich dominującą rolę w orientowaniu się w przestrzeni i procesach poznawczych, jednak rola ta jest znacznie słabsza  i mniej skuteczna niż u zdrowych rówieśników. U dzieci tych wzrosło znaczenie pozostałych zmysłów, zwłaszcza słuchu i dotyku, które powinny być maksymalnie wykorzystywane dla wyrównania  i uzupełniania zdobywanych informacji.
 
 
Na skutek zaburzeń widzenia, dzieci mogą mieć dodatkowe zaburzenia, utrudniające  funkcjonowanie w otoczeniu, uczenie się, zabawę. Są to:
	- zaburzenia orientacji w przestrzeni ,
 
	- zaburzenia koncentracji uwagi ,
 
	- wad postawy ,
 
	- bóle głowy,
 
	- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
 
 
Trudności dzieci niedowidzących w przedszkolu:
 
	- wiele dzieci niedowidzących, szczególnie młodszych cechuje nadmierna pobudliwość psychoruchowa. Są one w ustawicznym ruchu, manipulują drobnymi przedmiotami, przy czym ta nadmierna ruchliwość nie jest uzasadniona sytuacją zewnętrzną;
 
	- często przejawiają zmienność nastroju, łatwo zapalają się do pracy, po czym równie szybkoz niej rezygnują;
 
	- są nieśmiałe i przy najdrobniejszym niepowodzeniu tracą wiarę we własne siły, lub też nadmiernie przeceniają swoje umiejętności i możliwości;
 
	- dziecko niedowidzące może charakteryzować wolniejszy proces myślenia, czasem trudności w koncentracji uwagi, zwolnione tempo pracy;
 
	- w pracy z dzieckiem słabo widzącym należy przyjąć zasadę , że praca wzrokowa nie powinna przekraczać 30 minut, w przerwach należy przeprowadzić ćwiczenia pamięciowo – słuchowe;
 
	- wśród dzieci niedowidzących, często zaburzona zostaje sprawność kinetyczna, występują wtedy trudności w zespoleniu pojedynczych ruchów w jedną harmonijną całość;
 
	- zaburzenia spostrzegania utrudniają określenie relacji pomiędzy przedmiotami np.: wyżej - niżej, na prawo - na lewo, nad - pod, za - przed, obok – przed;
 
	- zaburzona koordynacja wzrokowo - ruchowa utrudnia precyzję;
 
	- często występujące zaburzenie orientacji przestrzennej, a w szczególności zaburzenie kierunkowe dotyczące osi pionowej i poziomej uniemożliwiają orientacje w stronach prawa-lewa, góra-dół;
 
	- poziom analizy i syntezy wzrokowej ma duże znaczenie nie tylko dla różnicowania kształtów figur, ale również ich zapamiętywania i odwzorowywania na podstawie modelu;
 
	- rysunek dziecka niedowidzącego jest schematyczny, zawiera niewielką liczbę elementów, może brakować pomiędzy nimi współzależności.
 
 
Trudności uczniów niedowidzących w szkole/przedszkolu:
 
	- niechęć do pracy wzrokowej, drażliwość;
 
	- skrócony czas koncentracji uwagi, męczliwość;
 
	- problemy z wychwytywaniem i dostrzeganiem istotnych bodźców wzrokowych;
 
	- zaburzona orientacja i wyobraźnia przestrzenna;
 
	- brak trwałej pamięci wzrokowej;
 
	- zaburzone postrzeganie relacji przestrzeni i głębi;
 
	- mylenie liter o podobnych kształtach;
 
	- mylenie wyrazów o podobnej strukturze;
 
	- przestawianie liter;
 
	- nieprawidłowa technika czytania;
 
	- brak rozumienia tekstu w całości;
 
	- wolniejsze tempo czytania związane z problemami w spostrzeganiu całego wyrazu, zdania;
 
	- problemy z rozumieniem tekstu (konieczność koncentracji na postrzeganiu kształtu poszczególnych liter);
 
	- możliwe trudności w pisaniu z uwagi na obniżoną sprawność spostrzegania i zakłóconą koordynację wzrokowo - ruchową;
 
	- możliwe popełnianie wielu błędów: przestawianie, mylenie, opuszczanie liter, błędy ortograficzne, złe rozplanowanie stron w zeszycie;
 
	- problemy z czytaniem obszernych tekstów, działań matematycznych, map;
 
	- problemy z właściwym postrzeganiem i zapamiętywaniem figur geometrycznych;
 
	- trudności w nawiązywaniu kontaktów, nieśmiałość, zaniżona samoocena.
 
 
Nauczyciele pracujący z takimi dziećmi powinni stosować się do kilku zasad tj.
 
	-  rozwój dziecka z uszkodzonym wzrokiem, które nie ma dodatkowych deficytów może przebiegać normalnie w sferze psychicznej i społecznej;
 
	- dziecko takie może rozwijać się psychicznie i społecznie w takim samym czasie, co dzieci dobrze widzące;
 
	- procesy poznawcze i działanie dzieci z uszkodzonym wzrokiem są ze swej natury wolniejsze niż dzieci widzących,
 
	- dzieci z uszkodzonym wzrokiem wymagają większego zaangażowania, pracy i cierpliwości oraz współpracy nauczycieli i rodziców oraz współdziałania rówieśników.
 
 
Wskazówki do pracy z uczniem:
	- właściwe umiejscowienie dziecka w klasie:
	
		- zapobiegające odblaskowi pojawiającemu się w pobliżu okna,
 
		- zapewniające właściwe oświetlenie oraz widoczność,
 
		- umożliwiające dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca);
 
	
	 
	- ograniczanie wszelkich błyszczących powierzchni o niepożądanym odblasku;
 
	- unikanie podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i żółty;
 
	- zachęcanie ucznia do korzystania z przyborów pisarskich o ciemnej, równomiernej kresce;
 
	- zezwalanie na odpisywanie od sąsiada z ławki podczas przepisywania tekstu;
 
	- udostępnianie tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji powiększonej;
 
	- podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z bliska;
 
	- zwracanie uwagi na szybką męczliwość dziecka związaną ze zużywaniem większej energiina patrzenie i interpretację informacji uzyskanych drogą wzrokową (wydłużanie czasuna wykonanie określonych zadań);
 
	- umożliwienie dziecku korzystania z kaset z nagraniami lektur szkolnych;
 
	- w geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z ograniczonądo koniecznych liczbą linii pomocniczych;
 
	- umożliwienie uczniowi wykonywania konstrukcji geometrycznych na kartkach większego formatu;
 
	- dodatkowe omawianie i objaśnianie zadań z treścią, którym dla lepszego zrozumienia towarzyszą odpowiednie rysunki czy ilustracje;
 
	- korzystanie z map o mniejszej ilości szczegółów;
 
	- przy demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami, schematami i tabelami zwracanie uwagi na ich czytelność, tzn. czy są one odpowiedniej wielkości, narysowane odpowiedniej grubości liniami, z odpowiednim kontrastem barwnym i kontrastemw stosunku do tła;
 
	- ograniczenie wymagań w zakresie kaligraficznym;
 
	- częste zadawanie pytania- "co widzisz?", w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych;
 
	- słowne objaśnianie wszystkiego co ma zrobić uczeń, aby w pełni mógł uczestniczyć w zajęciach.
 
 
BIBLIOGRAFIA
	- Kuczyńska -Kwapisz J. (2004), dzieci niewidome i słabowidzące, Warszawa,
 
	- Lipkowski O., (1981), Pedagogika specjalna. Zarys, Warszawa,
 
	- Polak Z., (2000), Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Lublin
 
	- Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa
 
	- portal adaptacje.uw.edu.pl – red. Paplińska M.
 
	- www.ore.edu.l/2015/03 dysfunkcja-wzroku/ - red. Łuniewska M.
 
 
 
Opracowała: Agnieszka Kowalska – pedagog, oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Makowie Mazowieckim