Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
w przedszkolach, szkołach i placówkach
Kształcenie, wychowanie i opieka dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym organizowana jest na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci i młodzieży:
1. niepełnosprawnych: niesłyszących, słabosłyszących, niewidzących, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi
2. niedostosowanych społecznie
3. zagrożonych niedostosowaniem społecznym
organizuje się w:
4. Przedszkoli specjalnych i oddziałów przedszkolnych w przedszkolach ogólnodostępnych nie organizuje się dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy:
a) 18 rok życia – w przypadku szkoły podstawowej
b) 21 rok życia – w przypadku gimnazjum
c) 24 rok życia – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej.
Odpowiednią formę kształcenia dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na wniosek rodziców zapewnia:
1) w przedszkolach ogólnych, integracyjnych i specjalnych, w szkołach ogólnych i integracyjnych – wójt, burmistrz, prezydent
2) w szkołach specjalnych i ośrodkach – starosta
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat uczestniczą w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych zespołowych lub indywidualnych. Zajęcia są formą realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
Uczniowie niepełnosprawni niezależnie od formy kształcenia mają prawo do kształcenia dostosowanego do ich indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Szkoła do której uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na określoną niepełnosprawność organizuje zajęcia rewalidacyjne w wymiarze minimum 2 godzin tygodniowo.
Egzaminy zewnętrzne
Na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego uczniowie lub absolwenci z niepełnosprawnością przystępują do egzaminu w warunkach i formach dostosowanych do rodzaju ich niepełnosprawności.
Na podstawie informacji dyrektora CKE rada pedagogiczna wskazuje sposób dostosowania przeprowadzenia egzaminów do rodzaju niepełnosprawności lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia lub absolwenta.