Zaburzenia koncentracji uwagi u dzieci
Zdolność koncentracji uwagi, czyli świadomego kierowania i utrzymania jej na określonym rodzaju czynności oraz możliwość nierozpraszania się pod wpływem innych, nawet stosunkowo silnych bodźców niezwiązanych z wykonywaniem czynności, jest jednym z podstawowych czynników odpowiedzialnych za sukces szkolny ucznia. Do około 5 roku życia uwaga ma charakter mimowolny, tj. dziecko skupia uwagę na wyrazistych cechach nowego bodźca oraz na przedmiotach czy zdarzeniach atrakcyjnych. W związku z tym dzieci w okresie przedszkolnym są bardzo podatne na rozproszenie uwagi, w ich aktywności może pojawiać się nagła zmiana kierunku zainteresowania. W miarę rozwoju czas koncentracji uwagi dziecka i odporność na działanie czynników rozpraszających ulegają stopniowemu wydłużeniu. Zmiana w zakresie funkcjonowania uwagi pojawia się między 5 a 7 rokiem życia. Dziecko zaczyna stopniowo kontrolować swoją uwagę, jest w stanie dłużej i efektywniej skupiać się na wybranej prze siebie aktywności.
Koncentracja to wysiłek umysłowy, w czasie którego obserwuje się zwiększenie dopływu krwi do mózgu, co z kolei korzystnie wpływa na zdolność percepcji i przetwarzania informacji. Koncentracja to moment zebrania myśli i spostrzeżeń tak, aby pozostać wyłącznie przy jednej czynności, jednoczenie ignorując inne. W procesie koncentrowania uwagi wyróżnia się:
Na trudności określane jako problemy z koncentracją, szczególnie w zakresie obowiązków szkolnych, składa się wiele przyczyn, m.in.:
- niska motywacja do wysiłku poznawczego, słabo wykształcona umiejętność angażowania się w czynności o odroczonej gratyfikacji - czyli takie, których wykonanie nie jest od razu nagradzane;
- słaba odporność emocjonalna, trudności w radzeniu sobie ze stresem;
- niekorzystna atmosfera wewnątrzrodzinna, w tym poczucie bycia odrzuconym, zaniedbania wychowawcze;
- zakłócenia w atmosferze, czy systemie szkolnym i/ bądź klasowym, w tym czynniki wywołujące napięcie emocjonalne, stres;
- dysharmonie funkcji poznawczych, percepcyjnych i percepcyjno- motorycznych, poziom rozwoju intelektualnego, choroby przewlekłe, itp.
Trudności z koncentracją uwagi u dzieci mogą przejawiać się m.in. w:
- odraczaniu wykonania określonych zadań,
- szybko pojawiającym się uczuciem zniechęcenia i znudzenia,
- rozkojarzeniu,
- rezygnacji, wycofywaniu się z wykonywania zadań,
- wykonywaniu kilku zadań jednocześnie bez doprowadzenia do końca żadnego z nich,
- dużej ilości popełnianych błędów,
- pobieżnej, chaotycznej, szybkiej pracy, czy też w wolnym tempie pracy.
Dzieci z zaburzeniami koncentracji uwagi można podzielić na dwa typy:
Efektywność koncentracji uwagi wspomagają czynniki zewnętrzne m.in.: właściwe oświetlenie, optymalna temperatura, brak rozpraszających przedmiotów na stanowisku pracy/ nauki, uporządkowane miejsce nauki, itp. Ponadto istotne są: dobra odporność fizyczna, prawidłowa długość snu, korzystne samopoczucie, odpowiednio zaplanowany czas nauki- według ustalonego planu dnia, konsekwencja i wytrwałość w działaniu, prawidłowy poziom dojrzałości w sferze poznawczo- społeczno- emocjonalno –wolicjonalnej oraz wsparcie / ukierunkowywanie dziecka, stosowanie aktywizujących metody pracy z dzieckiem, w tym pozytywnych wzmocnień m.in. wzmacnianiu pożądanych zachowań dziecka.
Kilka wskazówek do pracy z dziećmi z zaburzeniami uwagi, według Urszuli Oszwy, zarówno w domu, jak i w szkole należy przestrzegać trzech zasad:
Przykładowe ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi, np.:
- gra w szachy, bierki, memory, puzzle,
- odtwarzanie z pamięci wcześniej obserwowanych przedmiotów ( słownie lub
rysunkowo),
- wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,
- wykonywanie działań matematycznych w pamięci, ćwiczenia typu odliczanie
wstecz,
- rysowanie w obrębie konturów, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po
śladzie, kolorowanie drobnych elementów, labirynty,
- wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami,
- mozaikowe układanki, geometryczne domino, odtwarzanie z pamięci
prostych wzorów, czy układu klocków,
- składanie całości z części, dobieranie części do całości, układanie obrazków
po ich uprzednim rozcięciu,
- tworzenie nowych wyrazów z liter innego wyrazu,
- odtwarzanie struktur dźwiękowych, graficzne odtwarzanie słyszanych dźwięków,
- zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, malowanie pędzelkiem na szkle,
- słuchanie ,,książek mówionych’’ lub tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą z jednoczesnym śledzeniem tekstu, opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń.
Bibliografia:
opracowała - psycholog mgr Marta Pyra