Cyberprzemoc, inaczej mobbing elektroniczny – to przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Technologie te, to głównie Internet i telefony komórkowe. Specyfika tych technologii powoduje, że nawet błahe akty cyberprzemocy stanowią dla ofiar poważny problem, z którym często nie potrafią sobie poradzić. Problem ten w oczywisty sposób dotyczy szkół. W klasie, szatni, świetlicy, stołówce czy na boisku szkolnym dochodzi do aktów przemocy z użyciem telefonów komórkowych lub Internetu. Coraz częściej konflikty pomiędzy rówieśnikami przenoszone są do Sieci. Jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne z powodu:
- anonimowości sprawcy,
- różnorodności form,
- powszechnej dostępności w sieci, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu,
- szybkości rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze
- zasięgu
- stałego narażenia ofiary niezależnie od miejsca i pory,
- stosunkowo niskiego poziomu kontroli społecznej tego typu zachowań (np. ograniczona wiedza i doświadczenie nauczycieli oraz rodziców związane z korzystaniem z mediów elektronicznych),
- praktycznie niemożliwego usunięcia kompromitujących informacji, zdjęć, filmów, itp.
Co może zrobić szkoła, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w Sieci?
- Działanie profilaktyczne i kampanie informacyjne:
- Edukacja – zasady odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu i telefonii komórkowej, zagrożenia płynące zużytkowania technologii komunikacyjnych, netykieta, odpowiedzialność prawna, wiedza dotycząca powstępowania w sytuacjach zagrożenia,
- Prelekcje, spotkania z ekspertami, konkursy.
- Działania prewencyjne – filtry, kontrola przeglądanych stron, właściwa reakcja na niepożądane zachowania dzieci i młodzieży.
- System zapobiegania cyberprzemocy w szkole:
- - opracowanie procedur reagowania na cyberprzemoc,
- - podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy,
- - sankcje regulaminowe szkoły,
- - kontakt z rodzicami.
4. Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy:
- - ujawnienie przypadków cyberprzemocy,
- - ustalenie okoliczności zdarzenia,
- - zabezpieczenie dowodów,
- - analiza zdarzenia przy udziale dyrektora, pedagoga i wychowawcy,
- - identyfikacja sprawcy:
- Gdy sprawca jest nieznany należy:
- - powiadomić Policję,
- - zawiadomić administratora serwisu o zablokowaniu materiałów.
- Gdy sprawca jest znany:
- - powiadomienie Policji lub Sądu Rodzinnego,
- - powiadomienie rodziców lub opiekunów, rozmowa z uczniem sprawcą przemocy o jego zachowaniu,
- - zobowiązanie sprawcy do usunięcia materiałów z sieci.
Pomoc szkoły dla ofiary cyberprzemocy:
- Wsparcie psychologiczne (jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania).
- Po zakończeniu interwencji należy monitorować sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy.
- Poinformowanie rodziców lub opiekunów dziecka o problemie i okazanie im wsparcia i pomocy ze strony szkoły. W rozmowie z rodzicami pedagog/psycholog/wychowawca przedstawiają kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanemu uczniowi, a także proponuje rodzicom i dziecku pomoc specjalisty.
Działania szkoły wobec sprawcy cyberprzemocy:
Gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, pedagog szkolny powinien podjąć dalsze działania:
- Rozmowa z uczniem – sprawcą cyberprzemocy o jego zachowaniu:
- - celem rozmowy powinno być ustalenie okoliczności zajścia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i poszukiwanie rozwiązania sytuacji konfliktowej,
- - sprawca powinien otrzymać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy,
- - należy omówić z uczniem skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane,
- - sprawca powinien zostać zobowiązany do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów,
- - ważnym elementem rozmowy jest też określenie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy,
- - jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy,
- - nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy.
2. Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka:
- - rodzice sprawcy powinni zostać poinformowani o przebiegu zdarzenia i zapoznani z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka,
- - w miarę możliwości należy starać się pozyskać rodziców do współpracy i ustalić jej zasady,
- - warto wspólnie z rodzicami opracować projekt kontraktu dla dziecka, określającego zobowiązania ucznia, rodziców i przedstawiciela szkoły oraz konsekwencje nieprzestrzegania przyjętych wymagań i terminy realizacji zadań zawartych w umowie.
3. Objęcie sprawcy opieką psychologiczno – pedagogiczną:
- - praca ze sprawcą powinna zmierzać w kierunku pomocy uczniowi w zrozumieniu konsekwencji swojego zachowania, w zmianie postawy i postępowania ucznia, w tym sposobu korzystania z nowych technologii,
- - jeśli szkoła posiada odpowiednie warunki, pomoc psychologiczna może być udzielona sprawcy na terenie szkoły,
- - zaproponowanie uczniowi (za zgodą rodziców) do specjalistycznej placówki i udział w programie terapeutycznym.
Jak zabezpieczyć dowody w szkole?
Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy ( nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego) lub adres strony www, na której pojawiły się treści, czy profil. Takie zabezpieczenie dowodów nie tylko ułatwi dalsze postępowanie dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu), ale również stanowi materiał, z którym powinny zapoznać się wszystkie zaangażowane w sprawę osoby jeśli doszło do złamania prawa. Na etapie zabezpieczania dowodów cyberprzemocy i identyfikacji sprawcy warto korzystać z pomocy nauczyciela informatyki.
Opracowała: Ewa Chmurska